امام وانقلاب اسلامی
جامعيت انسان
انسان يك موجود جامع هست، نه يك موجود يك بُعدى يا دو بُعدى. موجودات ديگر بعضىشان يك بعدىاند، بعضى دو بُعدى. بعضى چند بعدىاند، لكن همه ابعاد وجود در ساير موجودات نيست، فقط انسان هست در بين همه موجودات كه يك موجود چندين بعدى است كه براى هر بُعدش احتياجات دارد، براى رشد هر بعد او، احتياج دارد، احتياجات دارد. و مكتبهائى كه در عالم هست، در عالم طبيعت هست، هر مكتبى را كه شما برويد ملاحظه بكنيد به استثناى مكتب اسلام و مكتب انبياء كه درست دست ما نيست و از بين رفته است، اما حالا اسلام محفوظ است هر مكتبى را به استثناى مكتب اسلام كه ملاحظه كنيد يك مكتب مادى است كه انسان را حيوان تصّور كردهاست، يك موجودى كه همان خوردن و خوابيدن است، منتهى بهتر خوردن و بهتر خوابيدن. حيوانات هم مشتركند با ما در خوراك خوردن و خوابيدن، لكن اين مكتبها مىخواهند انسان را يك حيوانى كهاينطور ادراك كردهاند، از انسان كه اين هم مثل ساير حيوانات هست كه تمام چيزهائى و رشدهايى كه دارد در همان ادراكات مادى دور مىزند، در امور مادى دور ميزند، اسم آن را گفتهاند امور عينى، خيال مىكنند كه امر عينى عبارت از همين عالم طبيعت است، و حال اينكه عوالم ديگرى هست كه اينها ادراكش نكردهاند و آنها عوالم عينى بيشتر، يعنى از عينيّت بيشتر حظ دارند تا عالم طبيعت. عالم طبيعت در آخر موجودات عالم وجود واقع شدهاست، در آن آخرش واقع شدهاست يعنى منتهىاليه عالم، عالم وجود، عالم طبيعت است، پستترين عالمها عالم طبيعت است و اينطور نيست كه انسان فقط خودش باشد و همين طبيعت و مرتبهاى نداشته باشد. انسان مراتب دارد. آن كسى كه رفته سراغ آن مرتبه انسان و از اين مراتب غافل شدهاست، اشتباه كردهاست، آن كسى كه چشسبيده است به آن عالم ماده و مرتبه طبيعت را ديده و غافل از ماوراء الطبيعة است اين هم اشتباه كرده است.(صحيفه نور، ج2، ص154.)
سرّ نياز انسان به انبياء
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام وانقلاب اسلامی ، ،
برچسبها:
صفحه قبل 1 صفحه بعد